VAAK
GESTELDE VRAGEN

OURDOMAIN ROTTERDAM BLAAK

Wat zijn de contracttypes?

Student & Young Professional Contract: minimaal 1 jaar, maximaal 5 jaar met een opzegtermijn van een maand. Je bent jonger dan 28 jaar bij aanvang van het huurcontract.

Professional Contract: vaste termijn van 12 maanden tot maximaal 24 maanden. Je bent minimaal 28 jaar en er is geen maximumleeftijd.

Short Stay Contract: minimaal 3 maanden tot maximaal 12 maanden. All-in tarieven.

PhD-contract: dit is een contract voor de duur van je PhD, met een minimum van 1 jaar. Je kunt op elk moment opzeggen, met een minimale opzegtermijn van 1 maand. Er is geen leeftijdsbeperking voor dit contracttype.

Wat zijn de criteria voor het Student Young Professional Contract?

Student & Young Professional contract: minimaal 1 jaar, maximaal 5 jaar met een opzegtermijn van een maand.

Criteria:

  • Je bent minimaal 18 en maximaal 27 jaar als je gaat leasen 
  • Je bent student of (zelfstandig) ondernemer
  • Als je een professional bent, hebben we een bewijs van minimaal inkomen nodig 

Meer informatie over criteria vindt u hier.

Wat zijn de criteria voor het Professional contract?

Arbeidsovereenkomst: minimaal 1 jaar, maximaal 2 jaar met een opzegtermijn van een maand.

Criteria: 

  • Je bent minimaal 28 jaar, er is geen maximumleeftijd voor dit type contract
  • Je bent student of (zelfstandig) ondernemer
  • Als je een professional bent, hebben we een bewijs van minimaal inkomen nodig 


Wat zijn de criteria voor het Short Stay Contract? 

Om de huurovereenkomst voor een short stay contract te ondertekenen, heb je de volgende documenten nodig:

  • Geldige paspoortkopie   
  • Foto voor OurDomain ID-kaart  
  • Bewijs van inschrijving van je onderwijsinstelling.

OF je bent (zelfstandig) ondernemer.

Kan ik mijn contract verlengen?

Helaas is het niet mogelijk om je contract te verlengen als je al de hele huurperiode bij ons bent. Het is ook niet mogelijk om van een short stay appartement over te stappen naar een long stay appartement.

Hoe kan ik mijn appartement boeken?

Volg deze eenvoudige stappen om je appartement te boeken: 

  • Klik op de knop BOEK NU
  • Klik op het appartement waarin je geïnteresseerd bent
  • Selecteer het gewenste appartementnummer. 
  • Kies een gewenste verhuisdatum. 
  • Vul alle velden in die zijn gemarkeerd met een ster

Houd er rekening mee dat je een vinkje moet zetten, zelfs als je geen tweede naam hebt en "titel" kiest. 

Hier moet je ook alle vereiste documenten uploaden. Je kunt meerdere documenten uploaden als dat nodig is. Een foto voor de OurDomain ID-kaart is verplicht, dit is een selfie die wij zullen toepassen op jouw resident ID-kaart.

Betaal de €100 aanvraagkosten om je aanvraag in te dienen.

Houd er rekening mee dat het appartement alleen voor jou wordt gereserveerd en offline wordt gehaald zodra de €100 is betaald. 

Betaal slechts één keer €100 en wacht op de bevestiging van de betaling, klik niet weg van het pop-up betalingsscherm. 

Wacht tot je documenten zijn beoordeeld door het leasingteam. 

We bekijken ze zo snel mogelijk en nemen contact met je op. Dit kan tot 3-5 werkdagen duren. 

Je ontvangt dan verdere instructies voor het betalen van de aanbetaling. 

Betaal de borg. 

Let op: de aanbetaling moet binnen 72 uur na goedkeuring van je aanvraag worden voldaan. 

Onderteken het contract digitaal in je account - wij zullen het medeondertekenen en dan is je huurcontract compleet. 

Tijd voor een feestje: je hebt net een nieuw appartement bij OurDomain Rotterdam Blaak!    

We houden contact en zullen je op een later moment informeren over het verhuisproces.

Hoe kan ik mij aanmelden voor een appartement?

Appartementen worden verhuurd op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Je appartement is pas zeker nadat je de inschrijfkosten hebt betaald. Zodra je een appartement hebt gekozen, moet je binnen 72 uur het aanvraagformulier invullen en documenten uploaden.

Het reserveren van een appartement (en het betalen van de aanvraagkosten) betekent NIET automatisch dat je aanvraag is geaccepteerd. Zodra je het aanvraagformulier hebt ingevuld en de vereiste documenten hebt geüpload, wordt de aanvraag in behandeling genomen. OurDomain heeft het recht om een aanvraag af te wijzen. Het inschrijfgeld wordt alleen gerestitueerd als de aanvraag wordt afgewezen op andere gronden dan vermeld in de kwalificatiecriteria.

Zodra je aanvraag is verwerkt, wordt er een contract opgesteld. Nadat je het contract hebt ondertekend en de borg hebt betaald, zal OurDomain het contract medeondertekenen. Je huurcontract is pas definitief na ondertekening door OurDomain. Houd er rekening mee dat je het contract binnen 72 uur moet ondertekenen en de borg moet voldoen.

Ik heb alles ondertekend. Wat gebeurt er nu?

Als je je contract hebt getekend, ben je klaar om te verhuizen. Ongeveer een week voordat je verhuist, ontvang je alle informatie over het verhuisproces.

Wat zijn de aanvraagkosten?

De aanvraagkosten bedragen €100. OurDomain behoudt zich het recht voor om een aanvraag af te wijzen. Zodra de €100 is betaald, gaat het appartement offline en wordt het in de wacht gezet zodat jij de inschrijving kunt voltooien. De inschrijfkosten worden niet gerestitueerd, maar in mindering gebracht op de eerste maand huur.

Moet ik me registreren bij de gemeente?

Ja, het is verplicht voor al onze inwoners (met uitzondering van short stay contracten) om zich in te schrijven bij de gemeente. 

Wordt mijn huur elk jaar hoger?

Ja, je ontvangt in april een brief waarin de jaarlijkse verhoging per juli wordt bevestigd.

Hoe beëindig ik mijn huurovereenkomst? 

Short Stay-contracten zijn contracten van bepaalde duur (maximaal 12 maanden). Je hoeft geen opzegtermijn in acht te nemen; het contract eindigt op de afgesproken einddatum.

Alle andere contracttypes vereisen een minimum verblijf van 12 maanden. Na deze 12 maanden kun je minimaal één kalendermaand van tevoren opzeggen door een e-mail te sturen naar de Servicedesk. Let op: jouw opzegging is pas definitief als je een e-mail bevestiging hebt ontvangen van OurDomain. Raadpleeg hiervoor de Algemene Voorwaarden.

Waar kan ik meer informatie vinden over de Algemene Voorwaarden?

Neem contact op met het leasingteam als je de algemene voorwaarden wilt lezen. We sturen je de algemene voorwaarden voordat je het contract moet ondertekenen, zodat je de tijd hebt om ze door te lezen.

Wat zijn jullie annuleringsvoorwaarden?

Contracten voor short stay zijn contracten voor bepaalde tijd; het is niet mogelijk om dit contract te beëindigen voor de overeengekomen vaste einddatum. Voor alle andere contracttypes geldt een minimumduur van 12 maanden. Daarna geldt een opzegtermijn van 1 kalendermaand.

Wat is de borg?

De borg is 2 keer de basishuur.

Hoeveel huursubsidie kan ik krijgen? 

Je kunt in aanmerking komen voor huursubsidie, afhankelijk van je leeftijd, inkomen en huur. Meer actuele informatie kun je vinden op de website van de Nederlandse belastingdienst: hier 

De totale servicekosten (zoals beschreven in het Nederlandse formulier) zijn: € 36

  • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten: € 12
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten: € 4
  • Huismeester kosten: € 12
  • Kosten voor dienst- en recreatieruimte: € 8

Het appartement van mijn voorkeur is niet beschikbaar. Kunt u mij op de hoogte houden van de beschikbaarheid?

Onze OurDomain appartementen worden verhuurd op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Houd er rekening mee dat nieuwe appartementen elke dag beschikbaar kunnen komen op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt, dus bezoek onze website regelmatig. Je kunt je ook aanmelden voor de "Meld mij" functie onder het type appartement van jouw voorkeur. Als je je registreert, houden we je op de hoogte wanneer het appartement of de studio van jouw keuze weer beschikbaar is.

Wie kan er wonen bij OurDomain Rotterdam Blaak? 

We hebben appartementen voor studenten, young professionals en mensen die op zoek zijn naar accommodatie voor de korte termijn.

Wat accepteren jullie als bewijs van inschrijving?

We accepteren een printscreen van je studielink of een inschrijvingsbrief van je universiteit. Als je niet zeker weet of wat je hebt voldoende is, neem dan contact met ons op.

Ik heb mijn inschrijvingsbewijs nog niet ontvangen, wat moet ik doen?

We moeten je bewijs van inschrijving zien voordat we je aanvraag kunnen accepteren. Daarom raden we je aan om pas te beginnen met je aanvraag als je alle vereiste documenten hebt.

Ik ben geen student, kan ik hier wonen?

Ja, ook als professional ben je welkom om een appartement te huren!

Hoe voorkomen wij woondiscriminatie?

Bij het toewijzen van onze woningen, hanteren wij een werkwijze die is gericht op het voorkomen van woondiscriminatie. Wij stellen alles in het werk om te waarborgen dat bij de verhuur van onze woningen geen ongerechtvaardigd onderscheid wordt gemaakt tussen kandidaat-huurders. Dat doen wij onder andere door onze medewerkers goed te informeren over wat wel en wat niet de bedoeling is.

Als wij samenwerken met derde partijen bij het aanbieden van woningen, zorgen wij dat ook zij een werkwijze hanteren die gericht is op het voorkomen van woondiscriminatie. Verder beoordelen wij regelmatig of ons beleid in de praktijk het gewenste resultaat heeft en of onze werkwijze verder kan of moet worden aangescherpt.

Als u in dat kader tips, vragen of klachten heeft, horen wij dat heel graag. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar voorkomwoningdiscriminatie@greystar.com. Hieronder lichten wij onze werkwijze toe.

Below we explain in more detail the processes we have in place.

First come first served

In beginsel werken wij met een first come first served-principe bij het aanbieden van woningen. Via een digitaal systeem, wordt de kandidaat die zich als eerste voor de woning heeft aangemeld voorlopig geaccepteerd. Vervolgens wordt nagegaan of deze kandidaat voldoet aan de objectieve selectiecriteria die gelden voor de woning in kwestie. In de volgende alinea wordt toegelicht wat hieronder wordt verstaan.

Als de kandidaat voldoet aan de criteria, wordt met hem of haar in beginsel een huurovereenkomst gesloten. Wij behouden ons wel het recht voor geen huurovereenkomst te sluiten als sprake is van eerdere negatieve ervaringen met de betreffende kandidaat.

Als geen huurovereenkomst wordt gesloten met de voorlopig geaccepteerde kandidaat, laten wij deze kandidaat per e-mail weten waarom daar niet toe wordt overgegaan. Vervolgens wordt de woning opnieuw aangeboden en herhaalt zich dit proces. Op deze manier voorkomen wij dat op basis van subjectieve voorkeuren een keuze wordt gemaakt uit kandidaten.  

Uitzonderingen op het bovenstaande proces:

In één complex in Diemen werd in het verleden gewerkt met een wachtlijst. Kandidaten konden zich op de wachtlijst laten plaatsen. Als een woning vrijkwam, werd de kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst als eerste benaderd. Wij zijn inmiddels gestopt met de wachtlijst, dus deze groeit niet meer aan.

Zolang er nog ‘oude’ kandidaten op de wachtlijst staan, worden woningen toegewezen aan de geschikte kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst. Op termijn zal de wachtlijst op deze wijze verdwijnen en zal ook in Diemen enkel nog met het first come first served-principe worden gewerkt.

Objectieve selectiecriteria

Bij de beoordeling of een kandidaat geschikt is, hanteren wij objectieve selectiecriteria. Als een woning wordt aangeboden, vermelden wij daarbij welke criteria voor die woning gelden zodat dit voor iedereen kenbaar is.

De criteria kunnen per woning verschillen. Als een woning bestemd is voor studenten, geldt als voorwaarde bijvoorbeeld dat de kandidaat staat ingeschreven aan een onderwijsinstelling. Als voor een woning een Huisvestingsvergunning is vereist, moet een kandidaat voor die vergunning in aanmerking komen.

Wij zullen in elk geval nooit informatie opvragen over of selecteren op etnische of culturele achtergrond, religieuze identiteit, politieke voorkeur, seksuele gerichtheid of lichamelijke/geestelijke gezondheid.

GEBRUIK VAN DE APPARTEMENTEN

Zijn alle appartementen gemeubileerd of ongemeubileerd?

Al onze studio's en appartementen voor kort verblijf zijn gemeubileerd. De 1 bedroom appartementen zijn ongemeubileerd maar wel afgewerkt (inclusief pvc vloer, geschilderd en uitgeruste keuken).

Ik wil graag mijn eigen meubels meenemen in plaats van een gemeubileerde studio huren, kan dat?

Al onze studio's zijn ingericht met meubilair van hoge kwaliteit voor optimaal gebruik van je appartement. Je bent vrij om het meubilair tijdelijk te verwijderen en op te slaan, maar je moet het complete pakket bij vertrek weer inleveren. Je kunt ook overwegen om een 1 Bedroom ongemeubileerd appartement te huren.

Kan ik mijn kamer naar eigen stijl inrichten?

Ja, je mag je huis inrichten in je eigen stijl. Het is echter niet toegestaan om gaten in de muren te maken of de muren te schilderen.

Mag ik mijn eigen vaatwasser en wasmachine installeren?

Nee, dit is niet toegestaan. De keukens van de grotere appartementen zijn uitgerust met een vaatwasser en hebben een aansluiting in de badkamer of berging om een eigen wasmachine te installeren. Als alternatief is er een wasserette beschikbaar voor alle bewoners.

Mag ik structurele veranderingen aanbrengen aan mijn appartement?

Nee, dit is niet toegestaan op het gebied van constructie. Het is ook niet toegestaan om gaten in de muren te boren. Alle appartementen zijn voorzien van schilderijrails of planken, die je kunt gebruiken om je appartement een persoonlijk tintje te geven. Houd er rekening mee dat het ten strengste verboden is om iets aan de sprinklerinstallatie te hangen of te knoeien met de sprinklerkoppen of rookmelders.

Mag ik roken in mijn appartement?

Roken is verboden in de appartementen en de gemeenschappelijke ruimtes. 

Kunnen stellen samenwonen in OurDomain Rotterdam Blaak? 

Ja, stellen zijn welkom in de 1 bedroom appartementen en de grotere studio's. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Mag ik gasten in mijn appartement laten overnachten?

Natuurlijk is het toegestaan dat gasten af en toe blijven logeren. Houd er rekening mee dat je volledig verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor het gedrag van je gasten.

Kan ik de plattegrond van de appartementen zien?

Ja, je kunt deze vinden via de appartementenpagina. Je kunt ook contact opnemen met het serviceteam, we zijn er om je te helpen.

Zijn keukenbenodigdheden en beddengoed inbegrepen?

Nee, items zoals beddengoed of keukenbenodigdheden zijn niet inbegrepen in het meubelpakket. 

Kan ik mijn appartement onderverhuren, bijvoorbeeld via Airbnb of een vergelijkbaar platform?

Nee, dit is ten strengste verboden. Houd er rekening mee dat dit kan leiden tot onmiddellijke beëindiging van je contract en een hoge financiële boete zoals beschreven in de Algemene voorwaarden.

Zijn mijn bezittingen in mijn kamer verzekerd? 

Nee, je bent verplicht om je eigen opstalverzekering te regelen. We raden je aan om dit na te vragen bij je lokale verzekeringsmaatschappij.

Vragen en klachten?

Neem contact op met de servicedesk en wij helpen je verder.

Hoe groot is het bed? 

We hebben appartementen met verschillende bedmaten. Het varieert tussen 120/140/160 cm breedte. Lees meer op de pagina van het appartement of neem contact met ons op voor meer informatie.

Kan ik een opslagruimte huren?

We hebben geen opslagruimtes beschikbaar bij OurDomain Rotterdam Blaak. Neem contact op met het serviceteam als je hulp nodig hebt bij het vinden van commerciële (externe) opslagruimte.

Als ik een probleem heb buiten kantooruren, wie moet ik dan bellen?

Buiten kantooruren is er een professioneel beveiligingsteam beschikbaar voor assistentie.

Heb ik internet in mijn studio/appartement?

Ja, je hebt snel vast en draadloos internet in je eigen studio/appartement. 

Wat gebeurt er als mijn waterkraan lekt of als ik andere onderhoudshulp nodig heb?

Je kunt contact opnemen met ons onderhoudsteam via het bewonersportaal of de bewonersapp. Zij komen je dan helpen zodra ze beschikbaar zijn. 

Zijn de appartementen ook kindvriendelijk? 

We bieden geen faciliteiten voor kinderen.

Als ik mijn sleutel verlies, moet ik dan betalen voor een vervangende sleutel? 

Ja, als je je sleutel of key tag verliest, moet je onmiddellijk contact opnemen met de servicedesk. Ons team zal je verloren sleutel blokkeren en je tegen betaling een nieuwe sleutel geven.

GEBRUIK VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE RUIMTEN

Is er internet in de gemeenschappelijke ruimtes?

Ja, je kunt gebruikmaken van onze snelle Wi-Fi in de gemeenschappelijke ruimten.

Is er een beveiligde parkeerplaats voor mijn fiets?

We hebben een overdekte, beveiligde fietsenstalling in het gebouw. 

Kan ik mijn auto parkeren bij OurDomain Rotterdam Blaak? 

Helaas is er geen parkeergelegenheid in het gebouw, maar er is veel openbare parkeergelegenheid in de directe omgeving. Neem contact op met het serviceteam voor meer informatie.

Ik lees dat jullie ter plaatse activiteiten organiseren. Moet ik deze bijwonen?

Er zullen regelmatig activiteiten worden georganiseerd in en rond OurDomain en je bent van harte welkom om deze bij te wonen. Uiteraard is deelname niet verplicht.

Kan ik ook vrienden en familie uitnodigen om gebruik te maken van de gemeenschappelijke ruimtes?

Dit is mogelijk, maar we vragen je om de servicebalie te informeren als je van plan bent om meer dan 2 personen uit te nodigen. Houd er rekening mee dat je volledig verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor het gedrag van je gasten.

Zijn huisdieren toegestaan op OurDomain Rotterdam Blaak? 

Nee, we staan geen huisdieren toe in het gebouw, behalve geleidehonden. 

Hebben jullie een maandelijks evenementenprogramma? 

Ja, we hebben maandelijkse evenementen. Neem een kijkje op het bewonersportaal, de bewonersapp of onze sociale media om op de hoogte te blijven van wat er komen gaat. 

Is de fitnessruimte gratis te gebruiken?

Ja, de fitnessruimte is al inbegrepen in de vaste servicekosten en is daarom beschikbaar voor al onze bewoners.

Krijg ik mijn eigen brievenbus?

Ja, alle bewoners hebben een eigen brievenbus. 

FINANCIËN

Kan iemand anders garant staan voor mijn aanvraag als ik zelf niet aan de inkomenscriteria voldoe? 

Voor OurDomain Rotterdam Blaak accepteren we een garantsteller, als je aan de volgende criteria voldoet;

  • Garantsteller moet een EU-burger zijn
  • Garantsteller moet 21 jaar of ouder zijn
  • Huurder moet zelf aan ten minste 50% van de inkomenseis voldoen, garantsteller kan de resterende 50% voor zijn rekening nemen
  • Garantsteller moet 4 keer de basishuur verdienen

Moet ik een borg betalen?

Ja, de borg moet worden betaald voordat je het contract ondertekent.
De borg is 2 keer de basishuur.

Wat moet ik betalen voordat ik verhuis? 

Tijdens de aanmeldingsprocedure wordt je gevraagd om €100 aanmeldingskosten en de borg voor het appartement te betalen. De huur voor de eerste maand moet worden betaald voordat je het appartement kunt betrekken.

Kan ik in termijnen betalen? 

We accepteren geen betalingen in termijnen. We raden je aan met de aanvraag te beginnen zodra je alles hebt geregeld.

Heb ik recht op huursubsidie?

Je kunt in aanmerking komen voor huursubsidie. Dit is afhankelijk van je leeftijd, inkomen en huur. Ga naar de website van de Belastingdienst voor meer informatie.

Hoeveel bedragen de aanvraagkosten?

De inschrijfkosten bedragen €100 en worden niet gerestitueerd. Controleer de criteria voordat je je aanmeldt.

Hoe organiseer ik mijn nutsvoorzieningen?

Snel (draadloos) internet (tot 900 Mb) is inbegrepen in de servicekosten.

Water: water wordt geleverd door Evides, en je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een overeenkomst met hen. We geven je informatie bij aankomst. (* inbegrepen in all-in short stay contracten.

Elektriciteit: het voorschot is inbegrepen in de servicekosten en wordt elk jaar of bij vertrek verrekend op basis van het werkelijke verbruik. Alle elektriciteit op OurDomain is 100% wind- en zonne-energie. (* inbegrepen in all-in short-stay contracten).

De verwarming wordt verzorgd door een centraal stadsverwarmingssysteem dat wordt geëxploiteerd door Eneco. Wanneer je bij ons intrekt, geven we je de contactgegevens van Eneco. Eneco factureert je een maandelijks voorschot, dat zij jaarlijks of bij vertrek verrekenen op basis van je werkelijke verbruik. (* inbegrepen bij all-in short-stay contracten).

Wat is inbegrepen in de servicekosten?

De servicekosten omvatten verhaalbare en niet-verhaalbare servicekosten en diensten. De verhaalbare servicekosten zijn variabele kosten zoals beveiliging, schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten, elektriciteit, groenvoorziening en nutsvoorzieningen voor openbare ruimten. Je betaalt een maandelijks voorschot dat elk jaar voor juli wordt verrekend over het voorgaande jaar. De diensten zijn een vast bedrag voor voorzieningen en diensten zoals het gebruik van de gym,, lounges, een game room en een dakterras. Je kunt er niet voor kiezen om een van de diensten die OurDomain aanbiedt uit te sluiten.

Wanneer ontvang ik een overzicht van mijn servicekosten?

Elk jaar rond juli ontvang je een overzicht van de afrekening van de servicekosten van het voorgaande jaar.

Ik gebruik geen diensten van OurDomain Rotterdam Blaak. Kan ik voorkomen dat ik servicekosten moet betalen?

Je kunt er niet voor kiezen om een van de diensten die OurDomain aanbiedt uit te sluiten.

ANDERS

Ik ben een lokale ondernemer en ik wil graag bijdragen aan het succes van OurDomain. Is dat mogelijk? 

Lokale ondernemers zijn zeker welkom om zich te vestigen op OurDomain Rotterdam Blaak. Je kunt je interesse kenbaar maken en kijken of we commerciële ruimtes beschikbaar hebben via ondernemers@thisisourdomain.nl of op Funda Business. Heb je suggesties voor samenwerkingsverbanden, neem dan contact op met de Property Operations Manager via info.odrb@thisisourdomain.nl.

OP ZOEK NAAR JE TOEKOMSTIGE WONING?

BOEK NU

VOLG ONS

AWARDS

Proudly managed by:

© 2023 Greystar. All rights reserved

Design powered by